رقص اذری

آداب رقص آذری با فرهنگ و شعر و سنت ها گره خورده است


رقص اذری

تاریخچه رقص آذری

مانند دیگر رقص ها حال و هوای عرفانی داشت و جزئی از مراسم مذهبی بود. چون آداب رقص آذری با فرهنگ و شعر و سنت ها گره خورده است ردپای رقص آذری در زندگی مردمانشان دیده می شود.

علاوه بر این پراکندگی حضور مردمان آذری زبان به گسترش آدابشان بخصوص رقص آذری کمک شایانی کرده است.با این وجود رقص فولکوریک ترکی در تنوع و زیبایی بیهمتا است.با گذشت سالیان طولانی در فرم شخصی و هم دسته جمعی قوانین و ریتم و معانی خودش را بسیاری حفظ کرده است.از مجموع رقص هایی که در این مقاله معرفی می‌گردند تعدادی در ایران و بیشترشان در جمهوری آذربایجان به شکل پویا و زنده وجود دارند و تعدادی در آنجا هم از صحنه روزگار پاک شدند و بعضی بر اثر ترکیب با سایر رقص ها دچار تغییر و تحول شده و سبک نوعی از رقص آذری را خلق کرده اند.

تاریخچه رقص لزگی
روس ها همه رقص های قفقازی را لزگینکا اسم گذاشتند. این رقص که با ریتم سریع 6/8 عجین است می تواند انفرادی و توسط مرد یا زوج انجام شود. ملودی واضح و پویا دارد و به اشتباه فقط به مردم لزگین نسبت داده می شود.لزگی یا لزگینکا با حرکات اکروباتیک چرخش های زیاد روی زانو با پرش های جذاب دقیق و پرشور است و قدمتی طولانی دارد.رقصی بیشتر مردانه که حرکات پا در آن غالب است و دست به عنوان هماهنگ کننده هستند. از انواع رقص پا در بین رقص های آذری که بسیار جذاب و هیجان ‌انگیز است.

معنی حرکات رقص آذری

حرکات رقص آذری دارای مفهوم عمیق است که با فرهنگ اصیلش گره خورده است.

رقص اذری

• قرار گرفتن روی پنجه پا به صورت کشیده و کاملا صاف که قصد دارند قامت رقصنده کشیده تر به نظر آید . علاوه بر این سرعت عمل افزایش می یابد.
• سپر کردن سینه به گونه ای که شانه‌ها در راستای هم قرار می‌گیرند تا چهار شانه به نظر آیند . این فرم بدنی بیانگر سپر است که هنگام دفاع از سرزمین و ناموس معنا دارد.
• دست های باز و کشیده شبیه بال پرندگان که آماده پرواز و رهایی هستند.
• سر صاف در راستای ستون فقرات و به سمت بالا است که نشانگر استواری و ایستادگی است.

رقص اذری

اسامی حرکات رقص آذری

انواع رقص های محلی ایران درباره رقص ترکی مطالبی اشاره شد اما در این مقاله چکیده ای از روح نوازترین و معروف ترین رقص های آذری معرفی می شوند که به دو دسته قدیمی و جدید تقسیم می شوند.

شاخسی یا شاه حسین اگر ماه محرم در مناطق ترک نشین باشید برخی را می‌بینید که با نظم و پر ابهت در حالی که چوب یا شمشیر در دست دارند به حالت رژه حرکت می‌کنند و شعار شاه حسین را سر می‌دهند.
رقص آذری یا آسما کسمه خود واژه آسما کسمه ریتم شادی دارد. نوعی رقص آرام و پرشی است که هنگامی که عروس را به منزل داماد می برند بانوان همراه عروس در مقابل او با موسیقی آسما کسمه می رقصند.
رقص آبایی همانطور که گفتیم رقص در فرهنگ آذری مسن و جوان نمی شناسد. مثلا در منطقه زاقاتالا رقص آبایی که به معنای بزرگان و اجداد است برای ادای احترام به اجداد انجام می شود.بنابراین آغازمراسم افراد میانسال با سرعت کند به صورت تکی با گروهی می رقصند. بعد جوان ها می توانند مراسم را دست بگیرند و پایکوبی کنند.
رقص آستا قاراباغی و آغیر قاراداغی این رقص آذری اکثرا در منطقه قره باغ آذربایجان دیده می شود. حرکات رقص با سرعت کم و کند اجرا می شوند و تنوع حرکت کمی دارد و اکثرشان تکراری هستند.
• رقص آواری رقص آذری که اجراگرانش بیشتر مرد هستند. زیرا در عین تنوع تعداد حرکات هم زیاد است.ریتم رقص آواری ریتم لزگی یا رقص پای ترکی است. در شروع رقص حرکات آهسته و آسان هستند و به مرور پیچیده تر می شوند. نکته مهم در اجرای رقص آواری نحوه ترکیب دست ها و پاها در سرعت های گوناگون است.
رقص اوزون دره جایگاه رقص و موسیقی در میان بانوان آذری کمتر از آقایان نیست. یکی از جذابیت های عروسی هایشان نوازندگی قارمون و قاوال است. نکته جالب این است که بانوان فامیل داماد این سازها را هنگامی که عروس می رقصد می نوازند. عروس و شاید این روزها که رقص دو نفره مد شده عروس و داماد با ریتمی شبیه رقص لزگی به زیبایی بر روی نوک پنجه پا رقص اوزون دره را برای مهمانان اجرا می کنند. می توان گفت رقص و موسیقی بنای صمیمیت و نزدیکی بیشتر را می گذارد. در شبی خاطره انگیز کسانی که در برقراری عیش و نشاط نقش پررنگ تری دارند در ذهن همگان بخصوص عروس و داماد ماندگارند.
رقص آلچاگولو و بنفشه : اگر بخواهیم بیشتر با تاریخچه رقص آذری آشنا شویم شناخت رقص زنانه رقص آلچاگولو و بنفشه لازم است که هم قدمت طولانی هم ریتم مختلف دارد. طراحی و اجرای رقص بر پایه شعر و ملودیست .
رقص بریلیانت : اسم این رقص هم بیانگر ظرافت چشمگیر هم نشانگر تندی و تیزی آن است.ریتم تند تمپو مردان آذری را به رقص دعوت می کند اما ملودی که آرام و گوش نواز می شود زمان نقش آفرینی زنان است.
رقص پهلوانی : پهلوانی لقبی محترم است که به افراد قدرتمند و هوشمندی داده می شود که در نمایش خودشان خبره هستند.مردان جوان آذربایجانی که در اوج چابکی حرکات موزونِ تند و قدرتی را با آهنگ آبیلله جعفراوف اجرا می کنند رقص پهلوانی را به اجرا در می اورند.
رقص توی : اگر به کشور آذربایجان سفر کردید و شانس بهتون رو کرد تا در مراسم عروسی شرکت کنید .احتمالا در آخر جشن عروسی رقص توی را ببینید.رقصی گروهی که اقوام عروس و داماد در جلوی ماشین آنها انجام می دهند. هر شخصی در این دسته باشد باید بتواند قدم هایش را همزمان با سایرین بردارد . علاوه بر هماهنگی گروهی مشعلی که در دستان گروه است جلوه باشکوهی به مراسم می بخشد. در ایران رقص آذری جزو دسته ای از رقص های ترکیبی قرار گرفته و بیشتر به لزگی شباهت دارد و با سرعت کمی انجام می شود.
رقص قوچ علی: گروهی از رقص ها برای داستان یا وقایع اسطوره ای تاریخی یا شخصی که نسل به نسل بین مردم گشته هستند. این رقص هم نمایش روایت گونه زندگی قوچو است.
رقص قیزیل گول: رقصی گروهی که زنان و دختران جوان در مراسم شادی بخصوص عروسی ها کنار هم انجام می دهند.
رقص توراجی: قدیمی ترین رقص آذری است.

رقص توراجی

رقص توراجی که در قرن نوزده متولد شده است. این رقص داستانی غمگین از واقعه شکار پرنده شکاری به اسم توراجی است.رقص توراجی عکس العمل ساکنین سبلان برای نمایش دادن احساسشان از ضربت خوردن توراجی در حال پرواز بود.

رقص آذری

حرکات قرص لحظات را مو به مو به نمایش می گذارند. از لحظه ای که تیر شکارچی لرزه بر اندام توراجی می اندازد و بر زمین می افتد تا وقتی که به شوق پرواز مجددا شور می گیرد و به آسمان می پرد.
رقص لاله :در رقص لاله دختران آذری سرجایشان و درجا می رقصند. دست ها هم با طرافت و به آرامی تکان می خوردند.
رقص جامیش باغا گیردی :اگر گذرتان به شهر گنجه افتاد از سالمندانشان بخواهید این رقص را اجرا کنند.
رقص میرواری :از رقص هایی که برای تماشای آن باید به سراغ زنان قدیمی تر بروید .
رقص نانازی : عشوه گری در رقص نانازی با لباس سنتی رقص آذری به حد کمال می رسد. بانوان خرامان خرامان راه می روند. حرکات دست کشیده و ظریف است و چرخ های درجای مبهوت کننده ای دارند.خواننده ملودی های این رقص را با لرزش کم و به زیبایی تکرار می‌کند و صحنه باشکوهی خلق می‌شود.
رقص واغزالی : خیلی وقت است که دیگر اسب سپیدی نمی آید تا دختران را به خانه بخت ببرد. اول اسب را به گاری می بستند بعد قطار آمد و حالا خودروی عروس این امر مهم را به عهده دارد رقص و اغزالی هم داستان عروسی هایی است که قطار محمل عروس بوده و اقوامش روی ریل قطار و در ایستگاه راه آهن مراسم شادی و رقص را به پا می کردند. به همین علت به این رقص واغزالی می‌گفتند که به معنی ایستگاه راه آهن است.
رقص میصری : رقص مردانه آذری به معنای شمشیر عربی که تند و تیز است و شبیه مارش نظامی با ابهت است.
رقص خالاباجی : رقصی پر از قصه های عامیانه و اساطیری
اولین بار بانو صونا ملودی برای رقص نوشت تا مسن های قره باغ در مراسم هایشان هر وقت هوس شوخی و رقص و آواز کردند با آن خالاباجی برقصند.برخی ها این رقص کمیک را با اسم های جیران بالا و قاچای بالا می شناسند.روایت رقص اما از اساطیر آذری الهام گرفته شده است و داستانی عامیانه اما جذاب مانند قصه های مادر شوهر و عروس را به اجرا در می آورد.
رقص ترکمه : اسم رقص از قومی به همین اسم در آذربایجان می آید که در زمان های بسیار دور زندگی می کردند. برای دیدن این رقص به سراغ گروه های حرفه ای بروید و در بین عموم مردم انتظار دیدنش را نداشته باشید.
رقص جیرانی: پر طرفدارترین رقص آذری بانوان جیرانی به معنی آهو نام است که قبلا پدر و مادرها برای دخترانشان انتخاب می کردند. امروزه این اسم کمتر برگزیده می‌شود اما رقص جیرانی در بین بانوان خواهان زیادی دارد.رقص آذری بانوان که شهرتش را مدیون زیبایی و طرافت حرکاتش است.
رقص آچ بادام بیر قوز : رقص سه گردو و یک چشم که به خواننده ای به اسم علی عسگر عبدالله منسوب است.
رقص آی یری باخ :این رقص برای بانوان است که از گذشته تاکنون بجا مانده است.
رقص اوچ نمره دورد نومره بش نومره آلتی نومره : رقص آذری در دو ناحیه آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان مدنظر ماست و این رقص باکویی این روزها علاقمندان زیادیی پیدا کرده است.
رقص آلچا گولو : از معدود رقص های سریع بانوان آذربایجان است.
رقص انزلی : از گروه رقص های آرام و با پیشینه است که در سنت آذربایجان بیشتر مورد توجه افراد سن وسال دار است.
رقص چیت تومان : عجیب است اما وجود دارد رقصی بی ساختار مشخص در بین انواع رقص های آذری رقص چیت تومان که بسیاری سلیقه ای اجرا می شود . شاید شبیه رقص های فری استایل امروزی به اقتضای زمانه برای افرادی ابداع شده که امکان یا علاقه به رقصیدن با ساختار و قواعد خاص را نداشتند. معنی این رقص گروهی هم اشاره به پارچه گل گلی چیت دارد که بیشتر برای شلوار خانم ها استفاده می شد.
رقص جهری بی یم : تا اینجا و در تاریخچه رقص آذری و رقص هایی که در عروسی ها اجرا می شوند از همه گفتیم جز ساقدوش ها رقص جهری بی یم رقصی است که ساقدوش ها با هم در آن حضور دارند.البته آنها همراه گروهی دیگر از بانوان در دو صف پشت سر هم می ایستند و آواز می خوانند و می رقصند.شاید شبیه تجربه کنسرت رفتن باشد چون هر چه خواننده می خواند عده ای انتهای هر بند آواز را تکرار می کنند. گاهی امکان داردبه همین علت باشد که اسمش به معنای نخ ریسی از پشم است.
رقص خان چوپانی : مردان با ضربات تمپو حرکات پرشور و تند رقص خان چوپانی را اجرا می کنند. اسمش احتمالا از قبیله ای می آید که به همین اسم هستند.
رقص ساری باش : آسانترین رقص آذری از رقص های قدیمی آذری است که با وجود اینکه دارای آداب و سکنات خاص خودش است اما به خاطر ساده بودن حرکات که هیچ اصراری به انجام آنها بر اساس قاعده مرسوم نیست هر کسی در هر سنی می تواند آن را برقصد.
رقص شالاخو : رقصی که با ریتم محبوب ایرانی ها اجرا می شوداز قدیم ریتم 6/8 که در بین پسران جوان آذری نواخته می شود بسیاری شالاخو می رقصند.
رقص شکی: کندترین رقص آذری همه رقص های آرام را که بانوان و دختران اجرا نمی کنند. رقص پانتومیم گونه شکی به آهستگی توسط مردان آذری اجرا می شود . ملودی رقص خاص آذری زبان هااست.
رقص زغالی :رقص فراموش شده آذری رقصی غمگین و آرام و زنانه که احتمالا خیلی از زنان و مردان آذری هم از آن بی خبر باشند. چون تصنیف هایش از یاد مردم رفته است.
رقص عنابی : محجوبترین رقص آذری رقصی زنانه منسوب به موسیقیدان معروف آذری به اسم ثانی است که در منزل افراد متمول اجرا می شد.این رقص با روسری و چادر مزین به اشیا گران بها اجرا می شد و رقصنده با حرکات آرام و روان در حالی که صورتش را با آن روسری و چادر می پوشاند می رقصید.
رقص قازاغی : از دسته رقص های مردانه که برای آمادگی رزمی و دفاعی بودند و به منطقه قازاغ منتسب است.
رقص قیتقیلدا : رقص قیتقیلدا اپرا نمایشی است که بانوان آذری باکو با قریحه طنزشان روزمرگی را با آن اجرا می کنند . آنها از همه حرکات بدن حتی حرکات چشم و ابرو غافل نیستند. نقش ها هم همان نقش های زندگی طبیعی است مثلا یکی نقش عروس دارد و دیگری نقش مادرشوهر.
رقص قیزلار بولاغی :این بار عکس العمل دختران به وجود چشمه قیزلار بولاغی در تخجوان رقصی ظریف خلق کرده است. که پر از چرخش های لطیف است.
رقص کچی ممه سی : مردان روستاهای باکو در رقص رقابتی کچی ممه سی انعطافشان را تست می زنند . فراز و فرودهای زیادی در قالب حرکات کند و تند دارد و به نظر معنای نمی گذرد مناسب تر از معنای دیگر این واژه به معنای پستان بز برای این رقص باشد.
رقص کوراغلونون قایتارماسی : نوعی رقص زورخانه ای و حماسی که سرعت بسیار بالایی دارد. البته در آغاز حرکات آهسته ترند و در آخر اوج می گیرند.دهل و سرنا که در بیشتر در رقص های آئینی ایران نواخته می شود هم ساز این رقص است.
رقص گلین آتلاندی : طولانی ترین رقص آذری بیشتر عروس های ایرانی که دیده ام هنگام وداع با پدرشان مثل ابر بهار اشک می ریختند اما اگر هزینه سنگینی برای آرایشگاه پرداخت کردید و علاقمند به رقص سنتی هستید رقص گلین آتلاندی گزینه مناسبی برای رقص خداحافظی عروسی است که هم ملودی آرامی دارد و هم طولانی است و میتوانید یک دل سیر در آغوش پدر برقصید.
رقص سمنی : سمن هم به معنی بهار است هم اسم رقصی که بانوان پای سفره هفت سین به صورت گروهی می رقصند.
رقص چال چاپاق : رقص پیرمردی آذری پیرمردهای آذری کلاهی به اسم چاپاق می گذارند و این رقص به همین اسم مخصوص آنهاست. با حرکاتی آرام و ریتم اغراق شده.
رقص گلین کتیرمه : رقصی مهیج با ریتم پر نوسان که مخصوص زمان ورود عروس به منزل داماد است.
رقص قایتاغی : رقص باله ترکی را بشناسید چرخش های بسیاری دارد. ایستادن روی نوک پا آن را شبیه رقص باله می کند.
یکی از بازو ها باز و بازوی دیگر بسته نگه داشته می شود.حرکت بدن روان است شانه ها بدون حرکت است.دارای حرکات متنوع می باشد.
رقص گزل گز : رقصی ظریف با موسیقی حزین که بر گرفته از اسم همسر حسن علی نوازنده معروف نی و به معنی چشم زیبا است.
رقص گولمه ای :رقصی که در خانواده عروس در مراسم حنابندان اجرا می کنند.
رقص یالی چیست؟رقصی که از دسته رقص های نیایشی و قدیمی و فولکلور آذربایجان است و در مناطق زیادی جالمان اسم گرفته و با حرکات آرام پا و چهار ریتم شروع می شود. در پایان با صدای سریع و فرم دویدن پایان می پذیرد.یاللی به دو صورت است:
1. یاللی رقص
2. یاللی بازی
یاللی رقص : مجموعه حرکات ترکیبی خاص و مشخص که با ریتم معین همراه آهنگ اجرا می شوند. اگرچه حرکات ابتدایی این رقص آسان بودند با گذشت زمان با وجود ترکیب حرکات با هم بر پیچیدگی آنها اضافه شد.
یاللی بازی : هیجان این رقص خیلی زیاد است و به این دلیل در ابتدا با یک بازی آغاز می شود در طول رقص هیجان فرح بخشی ایجاد می کند. همچنین گستردگی دامنه حرکات سبب می شود همه افراد علاقمند بتوانند حضور داشته باشند .
در یاللی بازی حرکت ها دامنه بزرگی را شامل می شود. بازی با بخش رقص آغاز شده و بعد به حالت یک رقص مفرح تبدیل شده همه افراد در بازی اشتراک می کنند.گفتیم که باللی چهار ریتم داشت ولی یاللی ها در دو ریتم آهسته و سریع اما با ساختار کاملا مشابه اجرا می گردد.یاللی هئیراتی از نمونه های بازی یاللی است.
رقص ساری گلین : رقص 1500 ساله ترکی در مراسم عروسی دخترِ مو طلایی اسلاو توسط سرداران عثمانی دزدیده می شود و این رقص که به معنی عروس زرد یا مو طلایی است در وصف حسرت او سروده شده است و ریتمی آرام و غمگین دارد.

سخن آخر:

در این مقاله خواستیم از بین چهار صد و هشتاد نوع شناخته شده از انواع رقص آذری تعدادی را که نشانگان بیشتری از آنها در دست بود را معرفی کنیم .با خواندن این مقاله میدانید که یک راه مفرح و ساده برای حفاظت از فرهنگ فاخر آذری شناخت و حمایت از هویت تاریخی رقص آذری در ایران و آذربایجان است و توجه خاصی به رقص های آذری محلی را می طلبد. بعضی از انواع رقص آذری کند و تعدادی بسیار تند هستند. این دسته که با جهش و پرش‌های بسیار همراهند. رقصنده‌ها در اجرا شبیه حرکات ورزشی را انجام می‌دهند و حرکاتشان در گروه فعالیت‌های هوازی قرار می‌گیرد. به همین علت لاغری با رقصیدن هم امکان‌پذیر است.
فقط با مروری بر تاریخچه رقص پرطرفدار آذری می فهمیم که سرشار از ظرایف هنری رقص میان زنان و مردان آذری است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *